Szybciej do Zakopanego dzięki modernizacji kolei

DSC08784

PODHALE. Aż 330 mln złotych ma kosztować modernizacja linii kolejowej relacji Chabówka – Zakopane. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś umowę z wykonawcą ZUE S.A. Powstanie dodatkowy przystanek w Chabówce, a na całej trasie 12 bardziej komfortowych przystanków, zostaną wymienione tory, przebudowane wiadukty, mosty i przejazdy kolejowo – drogowe.

W dzisiejszym wydarzeniu uczestniczyli m. in. minister infrastruktury i wydawnictwa Andrzej Adamczyk, a także poseł Edward Siarka, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Ireneusz Merchel, i Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE S.A..

- Dzisiaj przejazd z Krakowa do Zakopanego jest długi – mówił minister Andrzej Adamczyk, podkreślając, że zmniejszy się on do 2 godzin 15 minut po wykonaniu modernizacji na linii Kraków – Zakopane, a szczególnie na odcinku Chabówka – Zakopane. - Dzisiaj w Małopolsce zaangażowane jest ok. 10 miliardów złotych, 26 dworców jest w przebudowie. Dzisiaj polska kolej to wielki plac budowy, duże projekty w ramach Krajowego Programu Kolejowego – mówił minister. Podkreślił, że w sumie dla kolei przeznaczono 100 miliardów złotych. - Program inwestycji dworcowych są to przedsięwzięcia, które powodują, że polska kolej to kolej bezpieczna, a za kilka lat też komfortowa, to kolej przewidywalna i konkurencyjna do transportu samochodowego. Polska kolej to gałąź transportu, która za kilka lat nie będzie odbiegała standardem i jakością od usług choćby w starych krajach Unii Europejskiej.

Minister zapewnił, że podpisana dziś umowa zapewni polepszenie podróży koleją z Krakowa do Zakopanego. – Naszym celem jest nowoczesna, spójna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Dziś łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i tych w budowie nowych tras kolejowych i drogowych.

Z kolei Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreślił, że dzięki inwestycjom Krajowego Programu Kolejowego zwiększy się komfort jazdy na Podhale. Do korzystania z kolei zachęcą wygodne i dostępne dla wszystkich przystanki i stacje.

- Tak się składa, ze ja mieszkam tutaj na tym terenie, w sąsiedniej gminie Raba Wyżna i muszę powiedzieć, że od kiedy działam publicznie a więc od 1990 roku rozwój tego właśnie połączenia kolejowego, o którym dziś mówi pan minister, przewijał się w zasadzie na wszystkich spotkaniach z mieszkańcami. Dla nas ta linia to taki krwioobieg komunikacyjny, to możliwość szybkiego dotarcia do Zakopanego, do pracy, do Rabki, Chabówki i wszystkich miejscowości, które są przy tej linii – mówił poseł RP Edward Siarka. Przypomniał też, że linia ta to rozwiązania techniczne, które pamiętają jeszcze czasy cesarza Franciszka Józefa. – Gdy ta inwestycja zostanie zrealizowana będzie to duże osiągnięcie i nam nadzieję, że przysłuży się poważnie - tak jak kiedyś - i dzisiaj do rozwoju tego regionu. Że dzięki niej staniemy się bardziej dostępni, bardziej atrakcyjni komunikacyjnie.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują linię kolejową relacji Chabówka – Zakopane w ramach projektu pn: „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka - Zakopane”. W ramach owej inwestycji PLK wbudowują dodatkowy przystanek w Chabówce. Z kolei na 12 stacjach i przystankach zwiększy się komfort oczekiwania. Podróżni będą mieć lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Biały Dunajec, a także Poronin i Zakopane. Zyskają także lepszy komfort na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka i Szaflary Wieś. Przystanki i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane dla niepełnosprawnych. Na peronach mają być wiaty, ławki, oświetlenie i informacja dla pasażerów. Natomiast w Nowym Targu przebudowa kładki dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście podróżnym do pociągów

W sumie na linii Chabówka – Zakopane zostanie wymienione aż 44 km torów, będzie przebudowanych ponad 100 obiektów, a w tym aż 18 mostów i 5 wiaduktów w Chabówce, Klikuszowej, Bańskiej Niżnej i w Zakopanem. To dzięki temu jazda pociągiem będzie szybsza, bezpieczniejsza, a komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów sprawniejsza. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz samochodowego i pieszego dzięki pracom na przejazdach kolejowo-drogowych. To nie koniec modernizacji bowiem na 23 skrzyżowaniach drogi z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, a m.in.: w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem.

Warto dodać, że w ramach umowy zaplanowano też zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce. Dzięki temu już nie będzie konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Skróci to czas jazdy pociągów między Chabówką, a Zakopanem o ok. 30 minut.
Wartość podpisanej dziś umowy opiewa na ponad 330 mln zł, wykonawcą jest ZUE S.A., a prace zaplanowano na 42 miesiące. Mają ruszyć lada moment i potrwają do 2021 roku. Będą finansowane z środków budżetowych.

Należy jednak dodać, że inwestycja ta jest częścią większego projektu na ponad 930 mln zł. Zakończenie tych wszystkich prac na linii od Krakowa do Zakopanego ma być w 2023 roku i skróci podróż z Krakowa do stolicy Tatr o prawie godzinę.

Tutaj zdjęcia