Podhale Region

Poniedziałek, 25 wrzesień 2017

Ostatnia aktualizacjaPn, 25 Wrz 2017 11am

Jesteś tutaj: Home Społeczeństwo Wypoczynek i turystyka Plan likwidacji reklam przy Zakopiance

Reklama

Społeczeństwo

Plan likwidacji reklam przy Zakopiance

DSC 2411

TATRY. Powstała inicjatywa „Montevideo” – Widzę góry. To wspólne przedsięwzięcie Województwa Małopolskiego i niemal wszystkich gmin leżących wzdłuż Zakopianki. Jej celem jest walka w wszechobecnymi reklamami przy drodze. Jak zapowiadają inicjatorzy chcą uwolnić Tatry i podhalańskie widoki od szpecących billboardów. Twierdzą bowiem, że teraz pobocza wzdłuż Zakopianki wyglądają jak wielki katalog reklamowy.

- Już w latach 20. ubiegłego wieku hiszpański filozof i eseista José Ortega y Gasset stwierdził: „Pokaż mi krajobraz, w którym żyjesz, a powiem ci kim jesteś”. Jeżeli naszą - Małopolan wizytówką ma być Zakopianka, to nie jest ona powodem do chluby. Teraz właściwie bez ograniczeń każdy właściciel na własnej działce może postawić nieograniczoną ilość billboardów i reklam czy zawiesić byle jaki szyld – czytamy w oficjalnym komunikacie Urzędu Marszałkowskiego. .

Z kolei marszałek Jacek Krupa podkreśla, że Zakopianka to najpopularniejsza droga łącząca Kraków z Podhalem, którą każdego dnia przejeżdżają dziesiątki tysięcy osób podążających w stronę Tatr.

- Szkoda, że piękne górskie widoki zasłaniają im reklamy. Tym bardziej cieszę się, że w Województwie Małopolskim zrodziła się idea zakończenia samowolki panującej na poboczach tej trasy. Budujące jest to, że zdecydowana większość gmin, przez które ta droga przebiega, włączyła się w realizację projektu „Montevideo”. Nie mam wątpliwości, że to pionierskie w skali kraju działanie zmobilizuje kolejne samorządy do rozprawienia się z problemem reklam. Jestem dumny, że kolejny raz to właśnie Małopolska przeciera szlaki i udowadnia, że chcieć, to móc – mówi marszałek Jacek Krupa.

Na stronie Urzędu Marszałkowskiego czytamy, że projekt „Montevideo”, co w tłumaczeniu z języka hiszpańskiego oznacza „widzę góry”, to inicjatywa samorządu województwa małopolskiego, która ma zachęcić gminy położone wzdłuż Zakopianki do usunięcia zasłaniających krajobraz, szpecących reklam i billboardów, a także wprowadzenia odpowiednich przepisów regulujących zasady wieszania szyldów i montowania obiektów małej architektury.

- Ten chaos reklamowy, który obecnie panuje na Zakopiance – i nie tylko tam – nie jest skutecznym sposobem reklamowania usług i produktów. Gdy jest ich zbyt wiele, nikt nie zwraca na nie uwagi. Zresztą – w dobie powszechnego dostępu do internetu – to tam przede wszystkim szuka się informacji. Przykre jest to, że zasłaniamy piękne widoki. Takich zwyczajów nie ma u naszych sąsiadów: na Słowacji czy Białorusi - przekonuje Jan Karpiel-Bułecka, architekt związany z Podhalem.

Urząd Marszałkowski przekonuje, że gminy, które zdecydują się na podjęcie działań i przyjęcie własnych tzw. uchwał reklamowych mogą liczyć na wsparcie Województwa Małopolskiego – merytoryczne i prawne. Mogą też wykorzystać przygotowany przez Małopolskę wzorcowy projekt takiej uchwały, który może pomóc, ale też przyspieszyć i ujednolicić wprowadzane przepisy.

-Siłą regulacji projektu Montevideo jest ich prostota. Chodzi o to, aby w pasie 200 m od jezdni Zakopianki w obszarze niezabudowanym i 50 metrów w miejscach ze zwartą zabudową obowiązywał całkowity zakaz ustawiania reklam, a szyldy i mała architektura podlegały rygorystycznym regulacjom– przybliża założenia projektu jego pomysłodawca, Janusz Sepioł - marszałek Małopolski w latach 2002-2006 i dodaje: - Poza tym obszarem wszystko może zostać jak dotychczas. Nowością jest natomiast to, że gminy będą mogły nakładać kary za nielegalnie ustawione reklamy lub niedostosowane szyldy w pasie Zakopianki, które będą naliczane według stawek maksymalnych. W przypadku standardowego billboardu reklamowego kara mogłaby sięgać nawet 4,6 tys. zł miesięcznie.

Inicjatywę „Montevideo”, której pomysł zrodził się w ubiegłym roku, dotychczas poparły już gminy: Mogilany, Myślenice, Pcim, Lubień, Jordanów, Rabka-Zdrój, Raba Wyżna, gmina Nowy Targ i miasto Nowy Targ oraz Poronin i Zakopane.

- Jako jedni z pierwszych przyjęliśmy uchwałę intencyjną. To pierwszy krok do przygotowania projektu uchwały, która będzie regulować zasady montowania reklam i małej architektury na terenie naszej gminy. Wierzę, że radni naszej gminy przychylą się do tego projektu i Nowy Targ niebawem uwolni się od reklam – mówi wójt gminy Nowy Targ Jan Smarduch. I dodaje, że nowotarscy radni nad projektem „Montevideo” będą dyskutować na wrześniowej radzie gminy. W tym samym czasie zajmą się nim też radni pozostałych gmin. Ich poparcie będzie oznaczało rozpoczęcie prac nad tzw. uchwałami reklamowymi, które – jako prawo miejscowe danej gminy – rozwiążą problem billboardów na trasie Kraków – Zakopane.

Co warte podkreślenia, projekt „Montevideo” uwzględnia też przyszły przebieg Zakopianki. Oznacza to, że budowana obecnie droga od samego początku jej istnienia będzie chroniona przed reklamową samowolką. Jest to o tyle ważne, że przebiega ona przez tereny, z których rozciągają się wspaniałe widoki na Tatry.

żródło: UM fot. UM

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, zastrzega sobie jednak prawo do nie publikowania ich, zwłaszcza tych, które zawierają wulgaryzmy, epitety powszechnie uznane za obraźliwe, nawołują do zachowań niezgodnych z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, inne narodowości, rasy, religie itd.
Komentarze nie dotyczące danego tematu, atakujące personalnie innych komentatorów i autorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz uwagi skierowane do Redakcji – będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

Reklama

Nasi partenrzy

TV Podhale

logonaszkasprowy

fottboll

Taxi Rabka-Zdrój

Nasi partenrzy

nspj

mbludzm pl m

Tarnów In

 

Nasi partenrzy

zakopanedlaciebie.pl


natatry.pl


Resort Kościelisko

Reklama